-

-

.

Ljus&Sånt är en blogg för företaget Paraflax5712 som tillverkar handgjorda miljövänliga ljus av rapsvax, tillverkar inredningsdetaljer och värnar om hantverk genom att sälja andras alster och har även inredningsdetaljer som vi gillar.

Annonsering - miljoner olika rekommendationer från hmm experter.

MarknadsföringPosted by Mathilda Fri, September 15, 2017 10:46:38

Hahaaaaa HUR många gånger har vi inte diskuterat annonsering sedan vi började göra ljus, jag och ”bossen” det vill säga dottern?! Egentligen vill jag inte alls diskutera det här ämnet för hon ”bossen” har ju läst marknadsföring gud bevars! Så hon säger sig veta precis hur det ÄR!

- Jasså säger jag då, varför använder vi oss inte utav annonsering då?

- Därför att det inte ger något, säger hon då. Det kostar bara en himla massa!

- Nehe men om det inte ger något vad ska vi då göra?

- Det vet jag inte säger hon då och inget händer 😳. ”Vi” (då är det vi) får hitta på något!

Det är då själva den med horn flyger i mig och jag säger lite lent:

- Men jag har ju fått göra marknadsföring/annonsering för ett annat företag en gång i tiden som din far har startat och det fungerade ju bra.... Företaget finns i alla fall kvar efter mer än 30 år. Kan vi inte prova det då? 😈

- Jasså så du menar att jag ska typ “stencilera” (hon vet vad det är men har typ aldrig gjort det själv) massa lappar, göra klisterlappar i miniformat och klistra på allt och dessutom ska jag springa i trappor på kvällarna och lägga ut infoblad i folks brevlådor?! Det är ju såååå 1980-tal!

- Mmmm säger jag då åter ganska lent 😈. Det kostar ju inte mycket och du får motion på köpet!Det är då det går över styr oftast och hon drar in en massa marknadsföringsprinciper och “nya metoder” och gud vet allt och jag backar in i väggen. Hon är sur!!

- Komma här med en massa “expertråd”. Du vet ju inte nåt hur det går till nuförtiden när man ska nå ut! Det är sociala medier hit och poddar dit och Youtubing och jag vet inte allt. Det var ungefär där som jag gick lite långt och säger:

- Ja och se hur bra det har fungerat för oss! 😤 Då EXPLODERAR hon och skriker åt mig - ÄR DET MITT ELLER DITT FÖRETAG ELLER?! 👿👹

Och jag backar typ nästan tyst in i väggen och säger: - Men jaja du behöver inte ta i så. Ville ju typ bara komma med ett råd!

Så ja hmmm det här med annonsering är lite av ett minerat område. Jag med mina ”gammelråd” och hon med sina nya principer har hamnat lite i ett bakvatten. Dessutom är det väl så att nästan alla vi pratar med har någon form av råd att komma med gällande annonsering. Det vi konstaterat är att det är svårt att nå ut som litet företag om vi inte satsar väldigt mycket pengar på marknadsföring/annonsering. Vi HAR testat det mesta av både gammelråd och nyare principer men inget av det har väl fungerat optimalt kan man säga. Det handlar väldigt mycket om att var enträgen och kämpa på med word-of-mouth som nog fungerar bäst av allt, det vill säga ni, våra underbara kunder som för information vidare om att vi finns och vad det är för slags produkter som vi faktiskt har! I övrigt fungerar nog gammelråd lika bra som nyare metoder än så länge i alla fall.

Det här med annonsering då? Ja det är ett kostsamt område som vi redan konstaterat men det handlar inte bara om kostnader utan också VAD vi ska annonsera om. Vi vill ju vara väldigt ärliga med det som vi vet om våra produkter och inte ha en annonsering som inte är sann. Vi ser ganska mycket av den varan annars... Människor som säljer produkter är ibland inte sanningsenliga när det gäller produkters innehåll, vad de har för användningsområde osv. Jag kan ge något exempel här även om jag inte vill hänga ut andra ljusproducenter. Vi har exempelvis haft väldigt svårt för att hitta ljusvax som är 100% ekologiskt. Men det finns företag som använder sig av samma typ av råvara som vi och hävdar just det ovanstående. Vi säger att ljusvaxet är vegetabiliskt det vill säga kommer från växtriket och inte från oljerestprodukter, vilket vi vill undvika. Detta är sant och passar många kunder. Men en del kunder vill att det ska vara ekologiskt och det kan vi inte lova, så då blir det så klart inget köp. Andra ljusproducenter kan säga att deras ljus är luftrenande eller att de inte innehåller några skadliga ämnen. Hur kan de säga det när de innehåller kemikalier för att färga vaxet och även doftoljor för att ge ut aromer när ljuset är tänt? Vi har ju av just det skälet valt bort både färg och doft för att kunna säga att de åtminstone är ”bättre” för inomhusmiljön och dem som bränner dem än de med ovanstående ingredienser. Vi har ju själva sökt och funnit forskning som visar på att kemikalier och då även dofter som bränns i ljus inte är bra för oss människor att andas in. Så vad ska vi då lova i vår annonsering? Ska vi för ökad försäljning tumma på våra principer om vad vi kan utlova när det gäller våra produkter? Njaaa det vill vi nog inte då vi ju känner till hur det är. Men det känns surt när ”större företag” inom vår bransch säljer fullt med ljus med det vi upplever som ”falsk marknadsföring”. Hur ska man som kund då veta vad det är som gäller om man tror på denna marknadsföring som de har? Det är minsann inte lätt att vara kund! Men vi brukar säga till dem som hittar oss att det gäller att fråga - då svarar vi så klart utifrån det vi känner till. Eller så kan man ju göra som en presumtiv kund sa till mig på en marknad: - Jag skiter totalt i vad ni har för skit i ljusen eller vad de innehåller bara de är billiga! Behöver jag säga att han inte köpte något ljus av mig?!

In English: We are discussing advertising and marketing, the boss aka my daughter and I. We don't agree concerning the methods to use. She claims that my advise are old fashioned and I declare that hers are not effective. So a bit of a row! She yells and I muttered and she then said something about ”who's business is it anyway?”. Well, well we can't agree on everything. So what about advertising? She thinks that advertising in papers are to expensive and gives to little back to the business. And I in other hand think that if you can't be seen then you don't exist. She is more of a social media kind of girl but I insist that those also are of limited help in our business. Both are as equally headstrong!



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post21

Produktfotografering- HJÄLP! Fram med skämskudden

MarknadsföringPosted by Mathilda Tue, September 05, 2017 19:50:12

Här är verkligen ett litet rop på hjälp! Alltså det här med produktfotografering. Jag är verkligen värdelös på det. Och om jag får säga något utan att hon ”bossen” hör mig så är hon nog inte något vidare på det heller! 😊 Varför är det så himla svårt?! Jag har faktiskt hållit på med fotografering av och till sedan jag var tonåring och tycker att jag har lite koll på fotograferingsprinciper men det här med produktfotografering känner jag mig helt lost på. Är det inte för mycket ljus så är det för lite ljus, om det inte är en helt vit bakgrund eller en helt svart så är det en alldeles för rörig bakgrund. För att inte tala om de förbaskade skuggorna som faller där de absolut inte ska. Jag blir nipprig! Inte hjälper det heller vad vi använt för kamera. Vi har använt allt från mobilkamera, till kompaktkamera och till systemkamera men lyckas ändå inte hundraprocentigt. Det sistnämnda blir för joxigt att använda i längden då det krävs mera datortid för att redigera än vad vi har att ge. Det vi behöver är ett lättanvänd kamera som kan skicka bilder direkt till sociala medier utan en massa sladdar hit och dit. Vi har kollat på marknaden men ännu har vi inte riktigt hittat det vi vill ha. Det hela är så klart även en kostnadsfråga. Om vi hade haft en obegränsad kassa så hade vi kunnat köpa något riktigt häftigt i kameraväg.

Vi har till och med köpt ett ljus tält

Nu är jag ju helt införstådd med att det inte bara handlar om vilken teknisk utrustning vi ska använda utan det handlar också om oss som fotografer. Det är klart att vi ger kanske inte vår teknik möjlighet att skina genom att vi oftast arbetar på kvällar. Ljussättningen då är ju inte den bästa för att få fram detaljer i ”naturljus”. Men efter en hel dag på jobbet och sedan en hel kväll med ljustillverkningen då är i alla fall inte jag jag den mest påhittiga person för att påbörja arbete med kreativ fotografering. Det brukar sluta med att allt fotograferas i butiken, vilket kanske är lite tråkigt men rent krasst tänkt så är det det vi mäktar med. Mmmm ljuva tanke att ha råd med att engagera en professionell fotograf som verkligen kan det här med produktfotografering. Det hade varit något det! Tänk att få fantastiskt skarpa bilder av våra ljus i fantastiska miljöer. Det vore en önskedröm! Men nu ser ju det verkliga livet inte riktigt ut på det sättet. Så om det finns någon därute som vill hjälpa två vilsna produktfotografer i egenföretagarbranchen med goda råd helt gratis så säger vi helt

klart inte nej till det! 😂


Vi skulle så gärna vilja ha bilder som visar och förmedlar känslor.

In English: So I do not fancy todays subject in this blog! Product photografy... Hmm we really suck at this subject 😳 . We have tried with different kind of cameras and different kind of surroundings but have not succeded that amazingly. The thing is that after a hole days work and then the making of the candles we are not the most creative persons to come up with new ideas concerning best photo. The light in late eveningtime is not the best and when you do not have the time to edit your photos in the computer then you have to settle with photos of poorer character then you would like to. So if there is a fantastic photographer out there that would like to give us free advise for product photography we would not say no to this 😊 .



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post20

Sociala medier och att nå ut till vår målgrupp? Vad är vår målgrupp? Vänta vad är en målgrupp? Något hon läst på högskolan - Kotler var hennes bibel!

MarknadsföringPosted by Mathilda Wed, April 12, 2017 22:26:47

Vi snackar mycket när vi håller på med våra ljus ska ni veta. Vi skrattar också väldigt mycket! Ibland av ren utmattning men ibland för att vi ser oss som två udda genier som ibland inte vet hur vi har det egentligen 😂. När vi pratar så kan det handla om allt möjligt mellan himmel och jord men om vi pratar "jobb" då handlar det väldigt mycket om hur vi ska nå ut med information om våra ljus till våra kunder? Vad är rätt vägar? Ska vi köra "gammelmarknadsföring" eller använda "moderna metoder" genom sociala medier eller ska vi försöka hitta på något själva? Hur får man mycket marknadsföring till lågt pris när man är en liten aktör? Hur får man människor att förstå att billigt inte alltid är hälsosamt och framförallt inte hållbart för vår jord och de som ska komma efter oss? Hur mycket eller lite information ska man ha i marknadsföring? Osv, osv. Aaaargh!! Jag sliter mitt hår. Det här är verkligen inte lätt!

Och nu så får jag alltså ett uppdrag i veckans blogg som jag verkligen inte vill ha...Nu har hon slagit mig med Kotler i huvet. Vem är Kotler?? 😳. Hur i hela fridens namn ska jag veta det? Jag är bara en enkel sjuksköterska i grunden som gör så gott jag kan med lite hantverk! Nu ska jag kunna marknadsföringsteori också!! Kunde hon inte gett mig en Florence Nightingale eller Orem eller något annat som jag kan?! Nä inte då jag får Kotler, något hon läst på högskolan och som jag tydligen också ska ha någon form av förhållningssätt till. Blä!

Ja jösses vem är den här Kotler nu då? Enligt Googlandet så är Philip Kotler född 1931 och författare och professor i marknadsföring och har skrivit mycket om det. Hans teorier ligger till grund för mycket av västvärldens tankar kring just marknadsföring. Visserligen är det många som kritiserar honom också har jag förstått och en del säger att "han fattar ju ingenting om markndsföring i dagens rörliga samhälle". Men jag fick nu en lektion i "Kotlerianism" av min dotter och främst om det som handlar om målgrupper och specifikt vår målgrupp. Jag vill göra det enkelt som vanligt och säger att målgruppen är väl som vi, några som vill mysa hemma med ljus som är så miljövänliga som möjligt och som inte gör oss mer sjuka än vad vi redan är (allergin).


Ojoj det skulle jag aldrig ha sagt! Det var mycket där som skulle tas reda på - Kotler och kompani menar att man innan man ens påbörjar ett företag ska ta reda på vilken som är ens målgrupp genom att göra en marknadssegmentering. Det går omöjligt att vända sig till alla på en marknad. Det innebär att man behöver hitta köpare som är något sånär likatänkande för att den vara man har ska möta segmentets behov. Jahaja hur gör man det då? Jo det finns ju givetvis en massa förslag på hur man gör det men jag ska inte refera hela Kotler idag 😃. Jag fastnade för två olika former av segmentering: psykografisk och beteendemässig segmentering (tilltalar väl sjuksköterskan i mig), vilket innebär att man delar in marknaden efter variabler som socialgrupp, livsstil, personlighet (psykografisk) och att man delar in kunderna i grupper baserat på deras kunskap, attityder och respons - till vår produkt. Här var jag tvungen att reta dotter lite och säga - men varför har vi inte gjort det då? Hon blev arg!😰

Nåja så allvarligt var det ju nu inte utan det som har hänt är väl helt enkelt att verkligheten har passat in i teorin istället för tvärtom. Det har visat sig att livsstil och personlighet har varit viktigt när det handlar om att handla en produkt från oss och också socialgrupp. Det går inte att handla ljus från oss om man inte har mat på bordet 😔. Det handlar också om kunskap (även om den går att förvärva) för om man inte ser det som viktigt att att värna sin inomhusmiljö med en mera miljövänlig produkt av ljus utan prioriterar kostnad så är man ju inte kund hos oss. Attityd och respons handlar ju mera om ifall man gillar den stil vi har på våra ljus eller inte. Så jodå den gode Kotler har allt ringat in den här teoridelen ganska väl men sedan ska man också utföra. Det var ju den lilla detaljen också...😃😂





  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post5