-

-

.

Ljus&Sånt är en blogg för företaget Paraflax5712 som tillverkar handgjorda miljövänliga ljus av rapsvax, tillverkar inredningsdetaljer och värnar om hantverk genom att sälja andras alster och har även inredningsdetaljer som vi gillar.

Eyetracking?! Eyecatching?!

MarknadsföringPosted by Mathilda Fri, November 24, 2017 11:16:50

Nej, nej och nej! Jag tänker inte skriva om det här meddelar jag bossen. Johodå svarar hon det kommer du visst att göra, det vet vi båda två. Men säger jag: - Vad är det för någonting?! Jag har ingen aning. Då skrattar den lilla elaka människan bara åt mig: - Du får väl Googla! &%!€& (ord som inte passar sig för tryck). Hon kunde ju i alla fall ha talat om vitsen med att jag ska skriva om det här 🧐.

Enligt Need Insigt Research & Analysis är eyetracking eller ögonspårning på svenska en metod för att mäta och spåra ögats rörelser och vad ögat fokuserar på. Detta kan man mäta med hjälp av en avancerad kamera som kan följa ögats rörelser, fixeringspunkter och till och med läsa av pupillens storlek. Vad ska man nu använda det här till då? Jo man kan göra ögonspårningsundersökningar för att få djupare insikt i konsumentbeteende när människor exempelvis tittar på en webbsida på internet. Var tittar människor först? Var ska man placera en produkt för att den ska ”synas” allra bäst på en webbsida? Hur mycket information verkar personen ta till sig från webbsidan? Detta är helt enkelt en avancerad metod för att kunna marknadsföra produkter på nätet på allvar och på bästa sätt så att produkten når fram genom mediabruset. Marknadsföraren är helt enkelt ute efter att få reda på vad en kund anser att ”det första intrycket” är genom att göra sådana här undersökningar. Jaha vad ska jag med den här kunskapen till nu då? Jag har faktiskt ingen aning för det sa hon bossen ingenting om. Ska vi starta en webbshop tro? Då kan det ju vara viktigt att veta var på webbsidan produkten ska placeras och också hur mycket som ska få plats där och hur det ska utformas. Jaja den som lever får se!

Jag läser på Wikipedia att the Millenials eller Generation Y som de också kallas i Sverige (personer födda tidigt 1980-tal till 2000-talet) tillbringar ca 20% av sin vakna tid på nätet. En del av tiden läggs på att söka information om sådant som de vill shoppa. Då är det ju oerhört viktigt att marknadsförande insatser på nätet når fram till den målgrupp som den är ämnad att nå. Jag undrar hur mycket tid vi som inte är Generation Y tillbringar på nätet per dygn egentligen?! Detta hittade jag ingen uppgift om men man undrar ju...


När jag läser vidare så hittar jag information om eyecatching dvs. någonting som ska fånga ögat inom marknadsföring. Vad kan det vara då? Ja en variant är det som kallas Guerrilla Marketing eller gerillareklam på svenska. Det här handlar om okonventionella marknadsaktiviteter ämnade att nå maximalt resultat med minimala resurser. Typisk gerillmarknadsföring ska vara oväntad, överraskande, okonventionell, potientiellt interaktiv och riktad för att nå rätt målgrupp på oväntade platser. Syftet är att skapa en unik, engagerande och tankeväckande effekt som gör att det blir ett spritt samtalsämne och skapar viral spridning. En snackis alltså! Jag har fortfarande ingen aning om vad det här ska leda till så jag tror att jag tar ett eget initiativ och struntar i att skriva något mer om det här. 😊 Jag tror att ni har fattat grejen.

Men nu tänker jag hämnas lite: Tadaaaaa! Min Outlander-Obsession får lite mer plats idag!Jag säger bara nej, nej och NEJ igen! Har kollat in två veckors avsnitt av serien och säger bara att det var riktiga skitavsnitt! Vad är det för nybörjare som gjort dessa avsnitt?! The Doldrums och Heaven&Earth. The Doldrums betyder tydligen stiltje men är också en plats i Västindien där det ofta förekommer att vinden avtar och segelbåtar helt enkelt inte kommer någonstans. Nåja det här är ju 1700-tal och då hade man väl bara båtar med segel. Den båt som Jamie&Claire färdas på till Västindien för att söka efter Jaimes systerson Ian som blivit kidnappad av pirater, drabbas av the Doldrums och blir liggande stilla i havet i veckor. Besättningen är vidskeplig och letar efter en syndabock för det som drabbat dem. En person ”väljs ut”som inte rört vid den hästsko som satts upp på skeppet som ska bringa tur till resan. Han psykas till att vilja slänga sig överbord och det ska vara lösningen på the Doldrums? Herrejösses vilket dravel! Slutligen blir Clair kidnappad till ett engelskt skepp som drabbats av tyfoidfeber bland besättningen. Claire är där för att sköta om de sjuka. Hon lovar att hjälpa till men vill sedan tillbaka till det egna skeppet och Jamie men det engelska skeppet drar iväg och Jamie lämnas bakom. Han blir vansinnig och fängslas, men det är inte det jag vänder mig emot utan att hans karaktär helt plötsligt blir elak, hotar sin styvson Fergus och dessutom utpressar honom att släppa lös honom för att Fergus ska få gifta sig. En skitstövel alltså! Så framstår inte hans karaktär alls i böckerna. Där är han hård men oftast väldigt rättvis. Envis javisst men vem fasiken är inte det?! Avsnitten piskade mig till att läsa om tredje boken meddetsamma så att jag fick rätt dos av Outlander för de här veckorna. Äntligen beskrivningar som man kan förstå. Hoppas verkligen att nästa veckas avsnitt är bättre! Annars är det tillbaka till alla böckerna. 🤩

In English: I have been given a rather peculiar assignment this week. The boss wants me to write something about Eyetracking and Eyecatching when it comes to marketing. And do you know what? I have no idea about what it is and that little mean person just tells me to Google it! 😖 Well I did and found out that both concepts are about marketing strategies. When it comes to Eyetracking that is a method of tracking eye movements on a screen. A special camera made to follow the movement of the eye and discover what the person focuses on at e.g a website. This is import when designing websites to know where to place objects on the site and also gives a hint of how much to place on the site. I also found some information of eyecatching, something on the site that catches the eye. The Millenials spend approximately 20% of their time awake on the Internet and some of the time to shop. Marketing skills are important to meet the demand and the information on websites has to be efficient and have a low cost.

My Outlanderobsession: No, no and NO! These two weeks episodes were not of my likening. Where did the story of Jamie and Claires struggle to find each other again go? The fight of making sense of it all after 20 years apart. Jamies appearance in these episodes was of the a-hole character and Claires a goose. No way! This is not my picture of what happened! It was so nicely put in the books. And what nonsense about the Doldrums and finding a Jona?? And when did Jamie threathen his own family like in Heaven&Earth? Bah, I hope the series will be better next week. Until then I’ve gotten back to the books an reread them for the XX-time. Darned nuisance! Meanwhile I’ll comfort my self with The Skye boat song.



  • Comments(2)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post29

Trender? Trender?!

MarknadsföringPosted by Mathilda Fri, November 10, 2017 13:49:07

Ojoj vad mycket kommentarer jag har fått av bossen för förra veckans ”snedsteg” att ta ett eget initiativ när det gäller att skriva en blogg 😖. Så nu gäller det att rätta in sig i ledet igen och göra som man blir tillsagd - eller? Det beror ju på vad hon har hittat på för uppdrag den här veckan! Åhh jösses! Trender - ska jag skriva om trender?! Nääe det är inte rättvist! Jag som aldrig har följt en trend i mitt liv!! Jag borde vägra - men efter förra veckan så är det väl inte läge tänker jag...😏

Trend, enligt Bonniers ordbok (2010) betyder trend utvecklingsriktning, tendens, något som ligger i tiden, ofta använt inom modeområdet. Nåja jag behöver ju i alla fall inte skriva om mode eftersom det inte är det vi håller på med. Men undrar vad hon har tänkt sig att jag ska skriva om för trender? Trender inom ljustillverkning? För hon kan väl ändå inte mena att jag ska skriva om inredningstrender?? Hahaaaa ja det vore ju kul på sitt sätt eftersom jag ju för det mesta går efter vad jag själv gillar och inte vad som är trendigt. Jag kan snarare bli provocerad av att alla ska följa dessa trender och ingen vågar göra avsteg från dessa trender för att inte sticka ut. Vi är ett ängsligt folk! Om jag tänker på trender så var väl det här med ”ljus&fräscht” en slags trend för ett tag sedan. Nu är ju trenden det motsatta att allt istället ska vara väldigt fyllt av mönster och ofta i mörka färger, Jag kom att tänka på när vi bodde på ett så kallat trendigt hotell nu i höst att det ibland kan gå över styr med trender också. Vi kom fram till det här tjusiga hotellet vi skulle bo på och fick vår hotellnyckel och skulle hitta vårt rum. Utanför hissen var utrymmet målat kolsvart och alla dörrar såg likadana ut, så först klev vi in i ett elskåp för att därefter utforska alla dörrar för att slutligen hitta den dörr som ledde till korridoren där rummen låg. Det hade ju inte suttit fel med en skylt av typen ”Till rummen” eller något. Nåja korridoren var funnen men även den helt svartmålad och med så svag belysning så att numren på rummen inte gick att se utan att maken tände ljuset i sin mobil för att hitta vilket rumsnummer vi var vid. Vi är ju ändå inte så gamla ännu att vi har allt för dålig syn men det var trixigt att hitta sitt rum i kolmörkret helt klart. Så den trenden gillade jag inte!

Ljustrender då? Ja under en längre tid nu så har ju doftljus varit en stor trend inom heminredning. De kommer i alla storlekar och dofter. Från billiga paraffinljus med doft som ofta känns väldigt ”kemiska” och med stark doft, till antagligen tänker jag väldigt trendiga doftljus från ”fina” märken med sober doft och med en prislapp som om man köpte aktier i det aktuella företaget. Alla ska ha dem! Det är trendigt. Då är det kanske inte så konstigt när vi är på mässor att nästan alla våra kunder lyfter upp våra ljus och luktar på dem. Vi tycker att det är lite roligt se människors beteende där. En del blir ju besvikna när det inte finns någon doft (för det har vi inte) men andra blir väldigt glada eftersom de ofta inte tål doftljusen och tycker det är toppen att våra ljus inte har någon doft.


Det här att tillverka ljus av rapsvax som vi gör är kanske lite trendigt trots allt (?). Åtminstone i vissa kretsar. Det är ju inte jättemånga som gör det i Sverige, inte kommersiellt i alla fall. Vanligare är det ju att ljus görs av sojavax, som vi ju har lämnat med anledning av att det är för långa transportvägar för att få tag i vaxet (det mesta tillverkas i USA). Men eftersom kunskapen kring det här med vad ljus innehåller och rapsvaxljustillverkning ännu inte är så hög i vårt land så är det ju ingen ”massiv trend” att göra rapsvaxljus. Det vi kan hoppas på är ju att det ska vara en utvecklingsrikning. När det gäller våra dekorationer på ljusen så kallar vi det ett hantverk som ju tyvärr inte alltid ses som så trendigt. Jag tror helt enkelt att våra ljus skiljer sig ganska mycket från de ljus som just nu är trendiga, dvs doftljus med tjusiga burkar och etiketter. Det kräver helt enkelt mod att våga köpa ett av våra ljus! Att våga vara icke-trendig och skaffa sig en egen ljusstil. Så stort tack alla ni våra fantastiska kunder som väljer ett av våra mera miljövänliga rapsvaxljus och att ni dessutom vågar vara o-trendiga på det sättet att alla inte ska välja samma slags ljus, utan att ni väljer er helt egna stil då våra ljus görs i små upplagor och den ena är ofta inte den andra lik. Heja er o-trendiga, trendiga stil!


Min Outlander-obsession: Schhhhhhhh! Vågar inte riktigt tala högt om min obsession den här veckan men kan ändå inte låta bli att smyga in lite i alla fall 😂. Det är ju så spännande just nu. Jamie ”ljuger” eller om man vill vara snäll ”undanhåller” för Claire att han har gift om sig under deras separation från varandra. Han har alltså en second wife! Vilket liv det blev!! Slutar med att Jamie blev skjuten av sin andra fru och Claire som är läkare får lappa ihop honom. Penicillinet hon hade med sig från 1900-talet räddar livet på honom men jag förstår att hon kör in den stora sprutan med vass kanyl i skinkan på honom med lite extra kraft. Hade jag också gjort!


In English: I’m a bit in the doghouse right now. It wasn’t popular to make my own blog last week and my boss was a bit annoyed with me so I have to behave this time. It isn’t easy when I got the subject of this week which is trends. What do I know about trends?!Not a bit, I haven’t followed a trend in my life! And what trends does she mean? I haven’t a clue? So I’m writing a bit about Swedish home styling. For a long time now everybody should have all their walls painted white and the decor inspired by minimalism. Now instead it is a lot of patterns and colours, the darker the better. I also wrote about candle trends. There has been a fabless for scented candled for many years now but we think it is a larger trend to stop using scented candles because it is not healthy to breed in the ”gases” that arises from those candles. So to all you customers that by an un-scented candle from us - you are the best!

Schhhh! Don’t say anything but I have to tell you a liiittle bit about my Outlander-obsession as well. It’s so exciting right now! Jamie hasn’t told Claire that he has remarried and Claire has now found out. It doesn’t end well. Jamie gets shot by his second wife and Claire has to save him. She saves his life by giving him penicillin from the 20th century but also revenges by giving him shots in his behind with a very sharp syringe with an extra punch. I would’ve done the same!



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post28

Inget uppdrag?! Då får det bli lite av varje!

MarknadsföringPosted by Mathilda Mon, October 30, 2017 22:48:13

Vad är det här nu då? Nu har jag inte fått något uppdrag den här veckan.

- Hallå chefen vakna - jag har inget uppdrag! Vad ska jag skriva om? Brukar ju vara lite motsträvig gällande det här men du behöver ju inte bli sur och inte ge mig något uppdrag heller! ................................................................... Inget svar! Nähenä ska jag hitta på mina egna uppdrag själv nu också? 😳 Oj vad gör jag nu? Hahaaaa jag vet jag tar ett eget initiativ och skriver om det jag vill! Moahhaaaaahaa.

Inledningen lät ju väldigt bra inledningsvis i alla fall, nämligen att jag skulle passa på att skriva om det jag vill, men om man inte vet vad man vill då?! Hur gör man då? Tål att tänka på... Men jag börjar väl lite smått med var vi befinner oss på året. Just denna veckan är det ju två helger som infinner sig - Halloween och Alla helgons Dag. Ja jag vet! Det kan diskuteras om Halloween ska ses som en helgdag men nu är det ju som det är att en del vill fira Halloween och andra tycker kanske att det är amerikanskt trams som inte borde få finnas. Men som vanligt är jag väl lite mitt emellan. Själv firar jag inte Halloween men vill inte förhindra dem som vill fira det heller. Däremot tycker jag att det är bra att vi får lite ordningsregler kring hur vi kan göra kring det här med Halloween och Alla Helgons dag. Det behöver ju faktiskt inte krocka med varandra. Upplever nog att många som vill fira Halloween har gjort det i helgen som var. Det innebär ju att man kanske får vara lite barnslig och klä ut sig och gå på fest och kanske också gå ut för ”trick&treat” om man nu vill det. Tyckte det var toppen häromåret när någon kläckte idéen om det här med att om man vill vara med om Halloweenfirande, så skulle man dekorera utanför sitt hus så att de som ville gå ut för en omgång bus eller godis förstod att det var okej att gå in där det exempelvis finns pumpor utanför huset. Jag har ju ingen pumpa utanför huset så jag har inte heller sett till någon som klätt ut sig. Gott nog.

Gällande Alla helgons Dag så har jag all förståelse för dem som vill behålla detta som en värdig tillställning med besök vid gravar efter bortgångna nära och kära. Det ska vara respektfullt! Att tända ljus och att uppleva den stillhet som infinner sig vid besök på kyrkogården är viktig tycker jag. Vi har ju traditioner även kring detta. Många vill tända ljus vid gravarna, kanske passa på att göra lite fint vid gravplatsen med blommor, kransar eller dekorationer. Det som också känns mäktigt är att det är så många som kommer ut till kyrkogårdarna på samma gång. Det blir en kollektiv närhet som känns både viktig och sammanbindande på något sätt. Man kanske träffar vänner som också är ute för att besöka någon grav. Ett stilla samtal ofta med personer som man kanske inte har sett på ett tag. Döden är ju trots allt en del av livet så att ha en helgdag för att visa respekt för dem som fanns före oss är gott tycker jag.



Jaha vad händer mer den här veckan då? Jo nu är det dags för vår högsäsong på företaget nämligen de hantverksmässor som är inför jul. Nästkommande helg lördag och söndag 4-5 november ska vi till Vidablick i Bankeryd i närheten av Jönköping (KFUM-gården). Det är 20:e året som det arrangeras en hantverksmässa här under Allhelgonahelgen. Ett 50-tal hantverkare från Södra Sverige ställer ut, visar upp och säljer sina alster här. Det handlar om keramik, textil, läder, kläder, silver, ljus, mat och mycket mer. Förutom det här med hantverket så finns det även prova-på-aktiviteter så som ponnyridning, bågskytte, klättring, uppvisning från räddningstjänsten, flyguppvisning med drönare med mera. Mässan har öppet 11-16 på lördagen och 11-15 på söndagen. Entré kostar 20 kr men då deltar du också i ett lotteri. Parkeringen är dock fri. Om du vill läsa mer om det här inför ett besök så hittar du info på www.ysmen-vidablick.se

Vi ses väl där?

Hahaaa nu trodde ni allt att ni skulle slippa min Outlanderobssesion men se nu passar jag på (jag fick ju inget uppdrag)! Hmm under den här tiden på året så är det ju lämpligt att gå genom stenarna men jag tror att jag stannar här nutid ett tag till. Kollar på serien istället. Just nu pågår ju 3:e säsongen av TV-serien och det stora reunion-avsnittet mellan huvudpersonerna i serien sändes ju förra veckan. Ahhh, stilla mitt hjärta! Ja, ja det var mycket sex men i alla fall. Men åter till verkligheten denna veckan även för dem - det knakar i fogarna och vissa gillar ju det medan andra tycker att det är för svalt på kärleksfronten. Gissa vilket jag gillar? Nå ja äntligen en operation säger jag! You go Claire!! Men för att parafrasera en del fans ” I do not need therapy - I just need one more episode of Outlander! Det vill jag ha som motto på ett av mina ljus. Chefen kan vi fixa ett sånt ljus till mig?!

In English! This week I’m out of assignment from my boss for this blog. What to do? Hahaaa I’m making my own blog and I am writing about the two holidays coming up here in Sweden this week, Halloween 🎃 and All Saints day. All swedes don’t like Halloween because they think that it interferes with the All Saints Day. But as a solution there has been suggested some rules to keep the holidays apart and I think they’re good. For example if you wish to have children Trick and Treating at your home, place a pumpkin outside your house to show that it is okey to come and visit. We have also put the two holidays apart, so many Halloweenpartys was this weekend to not interfere with All Saint Day next weekend.

Next weekend is also the start for Christmas Fairs and the high season for us. This coming weekend November 4-5th we will join the crafts fair at Vidablick in Bankeryd which is near Jönköping. The fair is open Sat 11-4pm Sun 11-3pm. If you wish to read more about the event: www.ysmen-vidablick.se

Did you think I’d forgotten to write about my Outlanderobsession? No way! The Print-Shop episode is now passed - be still my heart❣I know, I know a LOT of sex but it didn’t bother me. But new times and the reality is faceing Jamie and Claire as well - not a problem for me either. Surgery at last! But you know me I’m a nurse! Saw some fan items at a website and I really want us to make me a candle of my choice - ” I don’t need therapy - I just need another episode of Outlander! Hey boss! Could we make me one of those?!
Can this be my new outlander candle?



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post27

Annonsering - miljoner olika rekommendationer från hmm experter.

MarknadsföringPosted by Mathilda Fri, September 15, 2017 10:46:38

Hahaaaaa HUR många gånger har vi inte diskuterat annonsering sedan vi började göra ljus, jag och ”bossen” det vill säga dottern?! Egentligen vill jag inte alls diskutera det här ämnet för hon ”bossen” har ju läst marknadsföring gud bevars! Så hon säger sig veta precis hur det ÄR!

- Jasså säger jag då, varför använder vi oss inte utav annonsering då?

- Därför att det inte ger något, säger hon då. Det kostar bara en himla massa!

- Nehe men om det inte ger något vad ska vi då göra?

- Det vet jag inte säger hon då och inget händer 😳. ”Vi” (då är det vi) får hitta på något!

Det är då själva den med horn flyger i mig och jag säger lite lent:

- Men jag har ju fått göra marknadsföring/annonsering för ett annat företag en gång i tiden som din far har startat och det fungerade ju bra.... Företaget finns i alla fall kvar efter mer än 30 år. Kan vi inte prova det då? 😈

- Jasså så du menar att jag ska typ “stencilera” (hon vet vad det är men har typ aldrig gjort det själv) massa lappar, göra klisterlappar i miniformat och klistra på allt och dessutom ska jag springa i trappor på kvällarna och lägga ut infoblad i folks brevlådor?! Det är ju såååå 1980-tal!

- Mmmm säger jag då åter ganska lent 😈. Det kostar ju inte mycket och du får motion på köpet!Det är då det går över styr oftast och hon drar in en massa marknadsföringsprinciper och “nya metoder” och gud vet allt och jag backar in i väggen. Hon är sur!!

- Komma här med en massa “expertråd”. Du vet ju inte nåt hur det går till nuförtiden när man ska nå ut! Det är sociala medier hit och poddar dit och Youtubing och jag vet inte allt. Det var ungefär där som jag gick lite långt och säger:

- Ja och se hur bra det har fungerat för oss! 😤 Då EXPLODERAR hon och skriker åt mig - ÄR DET MITT ELLER DITT FÖRETAG ELLER?! 👿👹

Och jag backar typ nästan tyst in i väggen och säger: - Men jaja du behöver inte ta i så. Ville ju typ bara komma med ett råd!

Så ja hmmm det här med annonsering är lite av ett minerat område. Jag med mina ”gammelråd” och hon med sina nya principer har hamnat lite i ett bakvatten. Dessutom är det väl så att nästan alla vi pratar med har någon form av råd att komma med gällande annonsering. Det vi konstaterat är att det är svårt att nå ut som litet företag om vi inte satsar väldigt mycket pengar på marknadsföring/annonsering. Vi HAR testat det mesta av både gammelråd och nyare principer men inget av det har väl fungerat optimalt kan man säga. Det handlar väldigt mycket om att var enträgen och kämpa på med word-of-mouth som nog fungerar bäst av allt, det vill säga ni, våra underbara kunder som för information vidare om att vi finns och vad det är för slags produkter som vi faktiskt har! I övrigt fungerar nog gammelråd lika bra som nyare metoder än så länge i alla fall.

Det här med annonsering då? Ja det är ett kostsamt område som vi redan konstaterat men det handlar inte bara om kostnader utan också VAD vi ska annonsera om. Vi vill ju vara väldigt ärliga med det som vi vet om våra produkter och inte ha en annonsering som inte är sann. Vi ser ganska mycket av den varan annars... Människor som säljer produkter är ibland inte sanningsenliga när det gäller produkters innehåll, vad de har för användningsområde osv. Jag kan ge något exempel här även om jag inte vill hänga ut andra ljusproducenter. Vi har exempelvis haft väldigt svårt för att hitta ljusvax som är 100% ekologiskt. Men det finns företag som använder sig av samma typ av råvara som vi och hävdar just det ovanstående. Vi säger att ljusvaxet är vegetabiliskt det vill säga kommer från växtriket och inte från oljerestprodukter, vilket vi vill undvika. Detta är sant och passar många kunder. Men en del kunder vill att det ska vara ekologiskt och det kan vi inte lova, så då blir det så klart inget köp. Andra ljusproducenter kan säga att deras ljus är luftrenande eller att de inte innehåller några skadliga ämnen. Hur kan de säga det när de innehåller kemikalier för att färga vaxet och även doftoljor för att ge ut aromer när ljuset är tänt? Vi har ju av just det skälet valt bort både färg och doft för att kunna säga att de åtminstone är ”bättre” för inomhusmiljön och dem som bränner dem än de med ovanstående ingredienser. Vi har ju själva sökt och funnit forskning som visar på att kemikalier och då även dofter som bränns i ljus inte är bra för oss människor att andas in. Så vad ska vi då lova i vår annonsering? Ska vi för ökad försäljning tumma på våra principer om vad vi kan utlova när det gäller våra produkter? Njaaa det vill vi nog inte då vi ju känner till hur det är. Men det känns surt när ”större företag” inom vår bransch säljer fullt med ljus med det vi upplever som ”falsk marknadsföring”. Hur ska man som kund då veta vad det är som gäller om man tror på denna marknadsföring som de har? Det är minsann inte lätt att vara kund! Men vi brukar säga till dem som hittar oss att det gäller att fråga - då svarar vi så klart utifrån det vi känner till. Eller så kan man ju göra som en presumtiv kund sa till mig på en marknad: - Jag skiter totalt i vad ni har för skit i ljusen eller vad de innehåller bara de är billiga! Behöver jag säga att han inte köpte något ljus av mig?!

In English: We are discussing advertising and marketing, the boss aka my daughter and I. We don't agree concerning the methods to use. She claims that my advise are old fashioned and I declare that hers are not effective. So a bit of a row! She yells and I muttered and she then said something about ”who's business is it anyway?”. Well, well we can't agree on everything. So what about advertising? She thinks that advertising in papers are to expensive and gives to little back to the business. And I in other hand think that if you can't be seen then you don't exist. She is more of a social media kind of girl but I insist that those also are of limited help in our business. Both are as equally headstrong!



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post21

Produktfotografering- HJÄLP! Fram med skämskudden

MarknadsföringPosted by Mathilda Tue, September 05, 2017 19:50:12

Här är verkligen ett litet rop på hjälp! Alltså det här med produktfotografering. Jag är verkligen värdelös på det. Och om jag får säga något utan att hon ”bossen” hör mig så är hon nog inte något vidare på det heller! 😊 Varför är det så himla svårt?! Jag har faktiskt hållit på med fotografering av och till sedan jag var tonåring och tycker att jag har lite koll på fotograferingsprinciper men det här med produktfotografering känner jag mig helt lost på. Är det inte för mycket ljus så är det för lite ljus, om det inte är en helt vit bakgrund eller en helt svart så är det en alldeles för rörig bakgrund. För att inte tala om de förbaskade skuggorna som faller där de absolut inte ska. Jag blir nipprig! Inte hjälper det heller vad vi använt för kamera. Vi har använt allt från mobilkamera, till kompaktkamera och till systemkamera men lyckas ändå inte hundraprocentigt. Det sistnämnda blir för joxigt att använda i längden då det krävs mera datortid för att redigera än vad vi har att ge. Det vi behöver är ett lättanvänd kamera som kan skicka bilder direkt till sociala medier utan en massa sladdar hit och dit. Vi har kollat på marknaden men ännu har vi inte riktigt hittat det vi vill ha. Det hela är så klart även en kostnadsfråga. Om vi hade haft en obegränsad kassa så hade vi kunnat köpa något riktigt häftigt i kameraväg.

Vi har till och med köpt ett ljus tält

Nu är jag ju helt införstådd med att det inte bara handlar om vilken teknisk utrustning vi ska använda utan det handlar också om oss som fotografer. Det är klart att vi ger kanske inte vår teknik möjlighet att skina genom att vi oftast arbetar på kvällar. Ljussättningen då är ju inte den bästa för att få fram detaljer i ”naturljus”. Men efter en hel dag på jobbet och sedan en hel kväll med ljustillverkningen då är i alla fall inte jag jag den mest påhittiga person för att påbörja arbete med kreativ fotografering. Det brukar sluta med att allt fotograferas i butiken, vilket kanske är lite tråkigt men rent krasst tänkt så är det det vi mäktar med. Mmmm ljuva tanke att ha råd med att engagera en professionell fotograf som verkligen kan det här med produktfotografering. Det hade varit något det! Tänk att få fantastiskt skarpa bilder av våra ljus i fantastiska miljöer. Det vore en önskedröm! Men nu ser ju det verkliga livet inte riktigt ut på det sättet. Så om det finns någon därute som vill hjälpa två vilsna produktfotografer i egenföretagarbranchen med goda råd helt gratis så säger vi helt

klart inte nej till det! 😂


Vi skulle så gärna vilja ha bilder som visar och förmedlar känslor.

In English: So I do not fancy todays subject in this blog! Product photografy... Hmm we really suck at this subject 😳 . We have tried with different kind of cameras and different kind of surroundings but have not succeded that amazingly. The thing is that after a hole days work and then the making of the candles we are not the most creative persons to come up with new ideas concerning best photo. The light in late eveningtime is not the best and when you do not have the time to edit your photos in the computer then you have to settle with photos of poorer character then you would like to. So if there is a fantastic photographer out there that would like to give us free advise for product photography we would not say no to this 😊 .



  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post20

Sociala medier och att nå ut till vår målgrupp? Vad är vår målgrupp? Vänta vad är en målgrupp? Något hon läst på högskolan - Kotler var hennes bibel!

MarknadsföringPosted by Mathilda Wed, April 12, 2017 22:26:47

Vi snackar mycket när vi håller på med våra ljus ska ni veta. Vi skrattar också väldigt mycket! Ibland av ren utmattning men ibland för att vi ser oss som två udda genier som ibland inte vet hur vi har det egentligen 😂. När vi pratar så kan det handla om allt möjligt mellan himmel och jord men om vi pratar "jobb" då handlar det väldigt mycket om hur vi ska nå ut med information om våra ljus till våra kunder? Vad är rätt vägar? Ska vi köra "gammelmarknadsföring" eller använda "moderna metoder" genom sociala medier eller ska vi försöka hitta på något själva? Hur får man mycket marknadsföring till lågt pris när man är en liten aktör? Hur får man människor att förstå att billigt inte alltid är hälsosamt och framförallt inte hållbart för vår jord och de som ska komma efter oss? Hur mycket eller lite information ska man ha i marknadsföring? Osv, osv. Aaaargh!! Jag sliter mitt hår. Det här är verkligen inte lätt!

Och nu så får jag alltså ett uppdrag i veckans blogg som jag verkligen inte vill ha...Nu har hon slagit mig med Kotler i huvet. Vem är Kotler?? 😳. Hur i hela fridens namn ska jag veta det? Jag är bara en enkel sjuksköterska i grunden som gör så gott jag kan med lite hantverk! Nu ska jag kunna marknadsföringsteori också!! Kunde hon inte gett mig en Florence Nightingale eller Orem eller något annat som jag kan?! Nä inte då jag får Kotler, något hon läst på högskolan och som jag tydligen också ska ha någon form av förhållningssätt till. Blä!

Ja jösses vem är den här Kotler nu då? Enligt Googlandet så är Philip Kotler född 1931 och författare och professor i marknadsföring och har skrivit mycket om det. Hans teorier ligger till grund för mycket av västvärldens tankar kring just marknadsföring. Visserligen är det många som kritiserar honom också har jag förstått och en del säger att "han fattar ju ingenting om markndsföring i dagens rörliga samhälle". Men jag fick nu en lektion i "Kotlerianism" av min dotter och främst om det som handlar om målgrupper och specifikt vår målgrupp. Jag vill göra det enkelt som vanligt och säger att målgruppen är väl som vi, några som vill mysa hemma med ljus som är så miljövänliga som möjligt och som inte gör oss mer sjuka än vad vi redan är (allergin).


Ojoj det skulle jag aldrig ha sagt! Det var mycket där som skulle tas reda på - Kotler och kompani menar att man innan man ens påbörjar ett företag ska ta reda på vilken som är ens målgrupp genom att göra en marknadssegmentering. Det går omöjligt att vända sig till alla på en marknad. Det innebär att man behöver hitta köpare som är något sånär likatänkande för att den vara man har ska möta segmentets behov. Jahaja hur gör man det då? Jo det finns ju givetvis en massa förslag på hur man gör det men jag ska inte refera hela Kotler idag 😃. Jag fastnade för två olika former av segmentering: psykografisk och beteendemässig segmentering (tilltalar väl sjuksköterskan i mig), vilket innebär att man delar in marknaden efter variabler som socialgrupp, livsstil, personlighet (psykografisk) och att man delar in kunderna i grupper baserat på deras kunskap, attityder och respons - till vår produkt. Här var jag tvungen att reta dotter lite och säga - men varför har vi inte gjort det då? Hon blev arg!😰

Nåja så allvarligt var det ju nu inte utan det som har hänt är väl helt enkelt att verkligheten har passat in i teorin istället för tvärtom. Det har visat sig att livsstil och personlighet har varit viktigt när det handlar om att handla en produkt från oss och också socialgrupp. Det går inte att handla ljus från oss om man inte har mat på bordet 😔. Det handlar också om kunskap (även om den går att förvärva) för om man inte ser det som viktigt att att värna sin inomhusmiljö med en mera miljövänlig produkt av ljus utan prioriterar kostnad så är man ju inte kund hos oss. Attityd och respons handlar ju mera om ifall man gillar den stil vi har på våra ljus eller inte. Så jodå den gode Kotler har allt ringat in den här teoridelen ganska väl men sedan ska man också utföra. Det var ju den lilla detaljen också...😃😂





  • Comments(0)//paraflax5712blogg.paraflax5712.se/#post5