-

-

.

Ljus&Sånt är en blogg för företaget Paraflax5712 som tillverkar handgjorda miljövänliga ljus av rapsvax, tillverkar inredningsdetaljer och värnar om hantverk genom att sälja andras alster och har även inredningsdetaljer som vi gillar.

Annonsering - miljoner olika rekommendationer från hmm experter.

MarknadsföringPosted by Mathilda Fri, September 15, 2017 10:46:38

Hahaaaaa HUR många gånger har vi inte diskuterat annonsering sedan vi började göra ljus, jag och ”bossen” det vill säga dottern?! Egentligen vill jag inte alls diskutera det här ämnet för hon ”bossen” har ju läst marknadsföring gud bevars! Så hon säger sig veta precis hur det ÄR!

- Jasså säger jag då, varför använder vi oss inte utav annonsering då?

- Därför att det inte ger något, säger hon då. Det kostar bara en himla massa!

- Nehe men om det inte ger något vad ska vi då göra?

- Det vet jag inte säger hon då och inget händer 😳. ”Vi” (då är det vi) får hitta på något!

Det är då själva den med horn flyger i mig och jag säger lite lent:

- Men jag har ju fått göra marknadsföring/annonsering för ett annat företag en gång i tiden som din far har startat och det fungerade ju bra.... Företaget finns i alla fall kvar efter mer än 30 år. Kan vi inte prova det då? 😈

- Jasså så du menar att jag ska typ “stencilera” (hon vet vad det är men har typ aldrig gjort det själv) massa lappar, göra klisterlappar i miniformat och klistra på allt och dessutom ska jag springa i trappor på kvällarna och lägga ut infoblad i folks brevlådor?! Det är ju såååå 1980-tal!

- Mmmm säger jag då åter ganska lent 😈. Det kostar ju inte mycket och du får motion på köpet!Det är då det går över styr oftast och hon drar in en massa marknadsföringsprinciper och “nya metoder” och gud vet allt och jag backar in i väggen. Hon är sur!!

- Komma här med en massa “expertråd”. Du vet ju inte nåt hur det går till nuförtiden när man ska nå ut! Det är sociala medier hit och poddar dit och Youtubing och jag vet inte allt. Det var ungefär där som jag gick lite långt och säger:

- Ja och se hur bra det har fungerat för oss! 😤 Då EXPLODERAR hon och skriker åt mig - ÄR DET MITT ELLER DITT FÖRETAG ELLER?! 👿👹

Och jag backar typ nästan tyst in i väggen och säger: - Men jaja du behöver inte ta i så. Ville ju typ bara komma med ett råd!

Så ja hmmm det här med annonsering är lite av ett minerat område. Jag med mina ”gammelråd” och hon med sina nya principer har hamnat lite i ett bakvatten. Dessutom är det väl så att nästan alla vi pratar med har någon form av råd att komma med gällande annonsering. Det vi konstaterat är att det är svårt att nå ut som litet företag om vi inte satsar väldigt mycket pengar på marknadsföring/annonsering. Vi HAR testat det mesta av både gammelråd och nyare principer men inget av det har väl fungerat optimalt kan man säga. Det handlar väldigt mycket om att var enträgen och kämpa på med word-of-mouth som nog fungerar bäst av allt, det vill säga ni, våra underbara kunder som för information vidare om att vi finns och vad det är för slags produkter som vi faktiskt har! I övrigt fungerar nog gammelråd lika bra som nyare metoder än så länge i alla fall.

Det här med annonsering då? Ja det är ett kostsamt område som vi redan konstaterat men det handlar inte bara om kostnader utan också VAD vi ska annonsera om. Vi vill ju vara väldigt ärliga med det som vi vet om våra produkter och inte ha en annonsering som inte är sann. Vi ser ganska mycket av den varan annars... Människor som säljer produkter är ibland inte sanningsenliga när det gäller produkters innehåll, vad de har för användningsområde osv. Jag kan ge något exempel här även om jag inte vill hänga ut andra ljusproducenter. Vi har exempelvis haft väldigt svårt för att hitta ljusvax som är 100% ekologiskt. Men det finns företag som använder sig av samma typ av råvara som vi och hävdar just det ovanstående. Vi säger att ljusvaxet är vegetabiliskt det vill säga kommer från växtriket och inte från oljerestprodukter, vilket vi vill undvika. Detta är sant och passar många kunder. Men en del kunder vill att det ska vara ekologiskt och det kan vi inte lova, så då blir det så klart inget köp. Andra ljusproducenter kan säga att deras ljus är luftrenande eller att de inte innehåller några skadliga ämnen. Hur kan de säga det när de innehåller kemikalier för att färga vaxet och även doftoljor för att ge ut aromer när ljuset är tänt? Vi har ju av just det skälet valt bort både färg och doft för att kunna säga att de åtminstone är ”bättre” för inomhusmiljön och dem som bränner dem än de med ovanstående ingredienser. Vi har ju själva sökt och funnit forskning som visar på att kemikalier och då även dofter som bränns i ljus inte är bra för oss människor att andas in. Så vad ska vi då lova i vår annonsering? Ska vi för ökad försäljning tumma på våra principer om vad vi kan utlova när det gäller våra produkter? Njaaa det vill vi nog inte då vi ju känner till hur det är. Men det känns surt när ”större företag” inom vår bransch säljer fullt med ljus med det vi upplever som ”falsk marknadsföring”. Hur ska man som kund då veta vad det är som gäller om man tror på denna marknadsföring som de har? Det är minsann inte lätt att vara kund! Men vi brukar säga till dem som hittar oss att det gäller att fråga - då svarar vi så klart utifrån det vi känner till. Eller så kan man ju göra som en presumtiv kund sa till mig på en marknad: - Jag skiter totalt i vad ni har för skit i ljusen eller vad de innehåller bara de är billiga! Behöver jag säga att han inte köpte något ljus av mig?!

In English: We are discussing advertising and marketing, the boss aka my daughter and I. We don't agree concerning the methods to use. She claims that my advise are old fashioned and I declare that hers are not effective. So a bit of a row! She yells and I muttered and she then said something about ”who's business is it anyway?”. Well, well we can't agree on everything. So what about advertising? She thinks that advertising in papers are to expensive and gives to little back to the business. And I in other hand think that if you can't be seen then you don't exist. She is more of a social media kind of girl but I insist that those also are of limited help in our business. Both are as equally headstrong!



  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.